30 december 2014

Vad jag lärt mig av naturstunderna

När jag tittar igenom inläggen här på bloggen inser jag att det här projektet faktiskt har gett mig ett nytt sätt att se på tillvaron. En tacksamhet för och en ödmjukare inställning till naturen, dess innehåll och effekter.

Det är svårt att sätta fingret exakt på vad som gör det, men det finns få saker i världen som hjälper själen upp ur gyttjan så bra som en stund i skogen (eller annan natur). En minut med blicken på ett löv är värd så mycket mer än en hel timme framför en skärm.

Det har jag lärt mig.


Jag har också lärt mig mer konkreta saker, som namnet på fler fåglar än jag någonsin sett förut. Hade jag inte tillbringat så mycket tid i stugan i skogen i somras hade jag aldrig upptäckt tjusningen med att spana in fåglar. Och detaljerna i naturen! Dem har jag börjat uppskatta. Små saker jag inte tidigare hade lagt märke till. Myrstigar på en pinne, känslan av att trampa en egen stig, lingon som lyser upp tillvaron. Till exempel.

Stunderna i skogen kommer jag att fortsätta värna om. De ger mig inspiration, idéer och lugn i sinnet. Jag får hitta andra sätt att bli mer produktiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.