3 augusti 2014

Återanpassningsdags

Med vemod i hjärtat sitter jag nu hemma vid skrivbordet igen, efter att ha flyttat hem från stugan och tre veckors semester i lugnet. Förutom den självklara närvaron av naturen kommer jag att sakna en hel del annat av stuglivet/semesterlivet:

  • Att kunna sova tills jag vaknar av fågelsången på morgnarna. 
  • Att "duscha" på gräsmattan med hjälp av ljummet vatten i ett porslinstråg och en porslinskanna efter träningspasset.
  • Att promenera till utedasset.
  • Att känna fötterna mot det väldigt ojämna golvet av breda plankor. Skönt!
  • Att bara sitta på förstukvisten och titta på fåglar (vi fick ihop 17 stycken till slut).
  • Alla fina fjärilar som flög omkring i krokarna. De syns sällan till annars nuförtiden.
  • Att efter joggingturen bara dra av sig alla svettiga kläder och rusa ut i sjön för ett dopp.


Det blir nog stugliv någon helg i augusti också, men det är inte samma sak som att bara låta tiden komma och gå. Den här semestern har varit helt ljuvlig, fantastisk och läkande för alla eventuella själsliga sår du kan tänka dig. Vilket borde betyda att jag är redo för alla utmaningar på jobbet nu.


Tystnaden, grönskan, värmen, lugnet, vinden i träden, informationsfrånvaron. Rekommenderas.

Ett minus var dock att jag inte skapade så mycket. Jag tecknade lite i mitt block, men kom aldrig riktigt igång. Tänker att jag kanske kan få fjutt på kreativiteten nu när tiden blir mer tydligt uppmätt. Eller så kanske inte ...

Stunderna har dock - som jag redan nämnt - varit många, långa och fina. Kanske inte så konstigt, när jag inte har hindrats av arbetsdagar ... De senaste två veckornas resultat:
v 30
må - 2 h skog och sjö
ti - 1 h trädgård och sjö
on - 1 h skog, hav och trädgård
to - 1 h hav och trädgård
fr - 4 h trädgård
lö - 3 h trädgård och sjö
sö - 1 h sjö
= 13 h (nytt rekord igen!) 

v 31
må - 45 min skog och trädgård
ti - 1 h 15 min skog, trädgård och sjö
on - 10 min trädgård
to - 1 h trädgård
fr - 45 min trädgård
lö - 2 h skog, trädgård och sjö
sö - 15 min trädgård
= 6 h 10 min 

Konstaterar att de många stunderna alltså har påverkat mig väldigt positivt. Dessutom är jag rejält nöjd med - och stolt över - att min kondition har ökat i och med de regelbundna joggingturerna. Jag klarar nu av att springa minst 2-3 kilometer utan att stanna! Nu gäller det bara att hålla i detta framöver ...

2 kommentarer:

  1. Låter som en lika underbar sommar som man anade att det kunde bli :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det verkligen. Hoppas bara en kan hålla kvar den i kropp och sinne tillräckligt länge för att inte mörker och kyla ska tära för mycket i vinter.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.