28 augusti 2014

Skogen lyfte hakan

Det var en sån där eftermiddag efter jobbet då det mesta blir fel:
  • På bilbesiktningen fick vår lilla sommarbil anmärkning om lampor som inte fungerade och när jag kom fram till affären för att köpa lampor hade de stängt. 
  • Det visade sig sen att jag glömt mobiltelefonen på laddning hos Bilprovningen och var tvungen att åka tillbaka. 
  • När jag skulle handla fanns inte Coop-kortet i plånboken.
  • Parkeringsplatserna var fulla när jag kom hem. 
  • Patiensen jag försökte lugna nerverna med gick inte ut.

Jag blev helt slut och varken orkade eller hade någon lust att laga middag. La mig i sängen och slumrade till. På uselt humör.

Men jag hade bestämt innan att jag skulle ut i spåret ...

Uppbringade all viljekraft och pliktkänsla jag hade för att få på träningskläderna och min kropp iväg ut genom dörren. Och tänk, det är som magi: så fort jag kom utomhus och in på stigen genom skogen till elljusspåret fylldes kroppen av välbehag igen! Den där doften av våt jord. Ormbunkar och trädkronor som bildar nästan djungellika miljöer. Rytmen av fötterna mot gruset. Den outtalade gemenskapen mellan oss som kämpar runt.

Bättre humör, bra för hjärtat och lungorna. Tack naturen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.