11 maj 2014

Plocka undan skräpet!

Ibland störs skogspromenaden av att något inte stämmer. Ett ovälkommet inslag dyker upp bland gran och fur.


Okej, jag fattar att ni hade en trevlig grillkväll och det kanske blev bråttom därifrån eller att berusningen kanske gjorde er mindre nogräknade, men en hel måltid?! Vad tror ni ska hända med skräpet; att någon osynlig fe kommer flygande och - simsalabim - trollar bort det? Allemansrätten innebär även ansvar: "Inte störa - inte förstöra"!

Jag var dock inte ett föredöme och plockade upp skräpet själv heller ... Skäms en aning. Skyller på att jag varken hade påse eller väska med mig att stoppa det i.

Det slog mig nu att det som är kvar är förpackningar. De flesta i plast, som bryts ner väldigt långsamt i naturen. Jag lovar härmed att i så stor utsträckning som möjligt undvika halvfabrikat och plastförpackningar när jag tar med mig matsäck eller grillgrejer ut i skogen! Och att plocka upp efter mig.

Får kanske börja ha en påse i fickan när jag går ut framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.