11 februari 2014

Bendjelloul, Stadling och den analoga charmen

Jag minns att jag såg ett avsnitt av Kobra i SVT för ett bra tag sen och att Malik Bendjelloul intervjuades om sin kärlek till det analoga. 

Tyvärr kan man inte se klippet längre, men läs mer om avsnittet på Kobras hemsida. Jag kan verkligen identifiera mig med lyckan som uppstår när man skapat något själv på analog väg. En målning, ett gratulationskort, en skiss, en virkad kulpåse, en lergubbe. Att ha åstadkommit ett digitalt verk ger inte på långa vägar samma tillfredsställelse. Kan dock inte riktigt förklara varför ... Kolla in den här underbara och helt analoga illustrationen av en berättelse om Bach som Malik gjort för Kobra, men den är bara tillgänglig fram till 11 januari, så skynda, skynda!

Klipp-och-klistra äger!

Förresten, det som triggade igång Bendjelloul-minnet och funderingen kring analogt/digitalt var att min goda vän Anna snart släpper ny skiva. Det ska nämligen komma en musikvideo till en av singlarna från hennes album ...

Blivande pappers-brownstones.
Till och med vindskivorna på taken är av papper.
... en animerad sådan. Med lergubbar, plastgräsmatta och husfasader av kontorspapper (se bilderna ovan). Och jag fick se lite av processen i helgen!

Det hände där på soffbordet. Under några timmar framför tv:n, med ett glas vin, ostmackor och fin lakritskonfekt. Känner mig hedrad över att ha fått vara med. Inspirerad.

Den första singeln - med en annan video - släpps för övrigt alldeles snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.