3 februari 2014

Flow i sanden

Häromdagen tipsade min man om en kille han fått nys om som verkligen låter naturen stimulera kreativiteten. Andres Amador gör sandkonst. Fantastiska konstverk som bara existerar i någon eller några timmar, beroende på vilken tid på året eller dygnet de skapas och på vilken plats det sker. Att se och höra honom beskriva sin kreativa process och hur den uppfyller honom gav mig en kick. En vilja att nå till samma meditativa flow som Andres fick ny näring.
"Flow är av intresse eftersom det samvarierar med andra positiva fenomen. Man har t.ex. visat att människor producerar med hög kvalitet när de befinner sig i flow, men också att människor med mycket flowupplevelser uppfattar tillvaron som mer positiv och meningsfylld. Hur mycket flowupplevelser människor har i sin vardag, både på arbetet och på fritiden, är alltså något som kan ha betydelse även ur folkhälsoperspektiv."
Så skriver Kulturrådet bland annat om flow. Professor Fredrik Ullén, som ansvarar för den forskningen, har också uttalat sig i samma ämne på den här bloggen (som jag tror jag rekommenderat tidigare).

Det är dit jag vill nå. Till samma upplevelse som Andres får i mötet med sanden. Och det handlar inte om sandslott. Se och inspireras, du också.


Jag har för övrigt inte kommit fram till hur utmaningen ska modifieras än. Men processen pågår i huvudet och den tog - inte helt oväntat - rejäl fart under dagens stund i skogen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.