26 mars 2014

Årets första dopp

Buss 13 ut till Uittamo/Ispois, vid havet. Solen gassar. Vi betalar 4,5 € och får en skåpnyckel. Byter om till badkläder och kliver in i en gigantisk bastu, med tre lavar att sitta på och en jättelik konstruktion i mitten där vatten sprutas på de heta stenarna med endast ett knapptryck från någon av de hugade bastubesökarna.

Och de var många.

Alla storlekar och åldrar. Alla pratade med varandra. Riktigt gemytlig stämning där inne bland svetten och ångan, nästan som på krogen. Eller kafferepet, om man föredrar den referensen. En del hade handskar, nästan alla hade badskor. Flera bar lustiga mössor med en slags topp på men inte toppluvor. Bastumössor helt enkelt. Jag frågade en äldre dam varför de använde den och hon förklarade att den skyddade håret ... Ok. Konstaterade att jag alltså inte har så stort behov av en sån.

När jag var nära att få dåndimpen av värme klev vi ut i friska luften, med det vitglödgade solgasset i ögonen, och knallade ut på bryggan för att kliva ner i det iskalla havet. Den 26:e mars.

Det ilade i benen efter ungefär en decimeter. Men efter att ha fått instruktioner att "ta det lugnt och andas lugnt, ner med kroppen, räkna till tre och sen upp igen" av en dam (som för övrigt lugnt simmade omkring där nere utan brådska), så klarade jag det! Årets första dopp i havet blev i Finland.

När jag klev upp igen stack det i benen ett bra tag och jag var ganska snurrig när jag kom in i bastun igen. Men sen var det som om det lossnade.

Det blev tre dopp i dag.

En strålande fin dag.
Kameran ljuger - det var högst 5 grader i vattnet!
Försökte mig på lite skisser, men motljuset var för hårt i ögonen.
Ett särskilt tack till vår couchsurfingvärd Hanna, som tipsade oss om det här underbara, helt opretentiösa stället. Önskar att det fanns fler såna i mina trakter.

2 kommentarer:

  1. Underbart! :) Jag blir lite stolt över Finland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska du verkligen vara Susanna! Det var helt klart en av årets höjdare.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.